Hörselskadade barns föräldrar.



Ibland blir jag riktigt sur. Sådär riktigt riktigt sur över något. Som tex igår såg jag den här artikeln i lokaltidningen. Den gjorde mig så sur att jag hade lust att bara kasta in någon utav dessa som klagar i väggen.
Jag är inte hörselskadad, men däremot har jag ett synfel på minus 2.5. Jag betalar (eller mamma) i snitt 8500 kronor för linser och glasögon, om jag då ska ha nya vartannat år. Plus en synundersökning per år. Det klagar jag inte på. Men däremot kan jag laga lite på varför jag inte får en gratis synoperation som kostar 40 000 kronor när en rökare vid 70 års ålder får nya lungor?!
En snittfamilj är på ungefär 2 föräldrar och två barn. Tänk om alla ska ha linser och glasögon, då blir det en kostnad på ca 34 000 kronor. Det är mer än en vanlig lön. Alltså mer än en tolftedel av en årslön.
Varför ska då föräldrar klaga på att de får betala BATTERIET till sina barns hörapparater?!

Som tur är har jag haft en snäll mamma och pappa som har betalt mina linser än sålänge eftersom det är en sådan stor utgift. Men de som inte har de då?

Om vi säger att jag inte hade haft något jobb när jag hade gått på gymnasiet och hade behövt betala mina linser själv från att jag fyllde arton. Då skulle jag fått mitt studiebidrag på 1050 kronor per månad, vilket blir sammanlagt 12 600 kronor. Utav det ska ca 7 000  kronor gå till mina linser. DET ÄR SJUKT! Det är över hälfter av de pengar man får in som student.

I artikeln tycker tydligen FN synd om dessa barn som måste betala sina batterier själva. FN gör ju faktiskt väldigt många bra saker.
VARFÖR TYCKER INTE FN SYND OM MIG?
De hörselskadade tycker att det strider mot den fria barnsjukvården. Hörselskadade klarar sig inte utan sin hörselapparat. Men jag klarar väl mig lika dåligt om inte jag har ett par glasögo?! Jag ser knappt en meter framför mig, coh det finns de som ser sämre. Mycket sämre.

Kommentarer
Postat av: Selma

så jefvla sant amanda! vill du ha linser billigare kan jag tipsa om alltomlinser.se, där de tar fram den billigaste sidan där du kan köpa dina lina linser på. mitt halvårspaket på jahnkes kostar 1400, på nätet 545 typ. men åndå!

2010-04-21 @ 11:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0